Budowa mostu na Odrze w Milsku

17.08.2018

Realizacja mostu w mieście Milsko w województwie lubuskim to jedna z największych inwestycji na Odrze od czasów II wojny światowej. Znacząco skróci czas przejazdu, łącząc Zieloną Górę ze Wschową.

 

Działająca w Milsku przeprawa promowa sprawia spore utrudnienia w ruchu, a że w okolicy brakuje mostów drogowych przez Odrę, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze zdecydował się na jej realizację. Tym bardziej, że projekt ma znaczenie nie tylko lokalne, ale także międzynarodowe – zmniejszy czas podróży z przejść granicznych kierunku Wschowy, Leszna i granicy wschodniej.

Most przez Odrę, jako część większej inwestycji, powstaje w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawca Mota-Engil Central Europ podpisał umowę 1 września 2017 r. i przystąpił do projektowania. Zgodnie z umową na realizację inwestycji dostał 42 miesiące, z czego na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji ZRID – 16 miesięcy, a na roboty budowlane – 26 miesięcy. Obecnie jest w trakcie projektowania, przed złożeniem wniosku o wydanie decyzji ZRID. Prace budowlane powinny rozpocząć się na początku 2019 r. Inwestycja jest warta ok. 73 mln zł.

 

Prom w Milsku (fot. Gsz1/Wikipedia)

 

– Ta inwestycja zakłada budowę bardzo ciekawego obiektu. To jedno z najciekawszych zadań w Polsce, biorąc pod uwagę kwestie techniczne – wyjaśnia Artur Salachna, dyrektor kontraktu, Mota-Engil Central Europe. – Most budowany będzie między innymi z zastosowaniem technologii betonowania wspornikowego, polegającej na odcinkowym betonowaniu segmentów przy użyciu urządzenia formującego (tzw. Traweler). Technologia ta, mimo że obecnie dość powszechna, jest jednak bardzo wymagająca – przez co stanowi dla wykonawcy niemałe wyzwanie inżynierskie.

Pomijając trudności technologiczne samej metody, niesie ona ze sobą sporo zalet, do których zaliczyć można m.in. uniezależnienie realizacji od charakteru przeszkody, którą w tej inwestycji stanowi rzeka Odra. Oprócz tego umożliwia niezależne wznoszenie konstrukcji na kilku stanowiskach oraz wprowadzenie cykliczności i powtarzalności wykonywanych czynności. Niezwykle istotnym aspektem projektu technologicznego oraz samego wykonania jest kontrola geometrii, zarówno wykonanych już segmentów, jak i właśnie wykonywanych. Analiza zgodności ich odkształceń w odniesieniu do obliczeń wykonanych dla modelu obliczeniowego (wraz z założonymi podniesieniami wykonawczymi) ma na celu wybudowanie obiektu zgodnie z przyjętą na etapie projektu niweletą drogi na obiekcie. Wyjątkowość tej inwestycji polega także na budowie mostu nad drugą co do wielkości rzeką w Polsce.

Projekt, poza budową mostu przez rzekę Odrę, obejmuje także realizację nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 klasy „G” po nowym śladzie na odcinku od miejscowości Łaz (wraz z obejściem miast Łaz, Zabór, Milsko, Przewóz) do miejscowości Bojadła. Nowa trasa połączy przeprawę z drogą S3. Roboty mostowe obejmują budowę mostu przez rzekę Odrę o długości 380 m, mostu przez rzekę Śmigę o długości 16 m, a także przejazdu gospodarczego PG1, PG2 oraz budowę przepustów drogowych.

W ramach robót drogowych zostaną wykonane: droga wojewódzka DW282 o długości około 9,20 km, skrzyżowania z drogami publicznymi, a także drogi zbiorcze. Ponadto powstaną ścieżki rowerowe oraz zjazdy indywidualne i publiczne. W ramach zadania wykonany zostanie także system odwodnienia drogi (kanalizacja deszczowa, rowy melioracyjne, urządzenia podczyszczające), urządzenia bezpieczeństwa ruchu oraz oświetlenie drogi w obrębie skrzyżowań. Zostanie przeprowadzona wycinka i nasadzenia zieleni oraz zabezpieczenie i przebudowa infrastruktury technicznej (sieci wodociągowej, gazowej, elektroenergetycznej i telekomunikacyjnej).

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in