Posadzka do hangaru lotniczego

28.12.2017

Wraz z rozwojem komunikacji powietrznej zarówno lotniska, jak i linie lotnicze inwestują w infrastrukturę naziemną dla samolotów. Na co zwrócić uwagę przy wyborze posadzki do hangaru lotniczego?

Według Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) liczba pasażerów obsłużonych przez polskie porty lotnicze w 2016 r. wyniosła blisko 34 mln, o 12% więcej niż rok wcześniej. ULC prognozuje, że w 2030 r. liczba ta ma ulec podwojeniu. Tak dynamiczny rozwój branży wpływa zarówno na linie lotnicze, które zwiększają liczbę samolotów i potrzebują miejsc do ich serwisowania, jak i na lotniska, które muszą odpowiedzieć na ten popyt. Przy zastosowaniu współczesnych technologii i materiałów wybudowanie hangaru nie jest projektem skomplikowanym, ale wybór odpowiednio dopasowanej posadzki może być problematyczny. Poniżej 6 elementów, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze posadzki do hangaru lotniczego.

 

1. Wytrzymałość

Posadzka w hangarze lotniczym jest poddawana różnym obciążeniom, które mogą uszkodzić podłoże betonowe w przypadku braku odpowiedniej warstwy zabezpieczającej. Przede wszystkim, co oczywiste, musi wytrzymać ciężar samolotów. Na przykład samolot Boeing 737-800 używany m.in. przez Ryanair, to ok. 40 ton masy własnej. Ruch takiego pojazdu stanowi duże wyzwanie dla posadzki w kategorii obciążeń mechanicznych. Również obciążenia „wagi lekkiej”, takie jak ruch pojazdów obsługi naziemnej, wózków czy urządzeń wyposażonych w koła, to ryzyko zarysowania posadzki, tak samo jak kontakt z narzędziami czy częściami zamiennymi.

 

2. Odporność chemiczna

Wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z serwisowaniem samolotów, posadzka jest narażona na oddziaływanie substancji chemicznych zawartych w paliwie lotniczym, płynach eksploatacyjnych (np. Skydrol®) czy smarach. W związku z tym system posadzkowy do hangaru lotniczego musi być odporny zarówno na krótko-, jak i długookresowe oddziaływanie rożnego rodzaju chemikaliów.

 

 

3. Kolorystyka

Kolorystyka posadzki w hangarze lotniczym może wydawać się drugorzędną sprawą. Warto jednak pomyśleć o jasnej i błyszczącej powierzchni, która bardzo dobrze odbija światło i pozwala uzyskać lepszą widoczność w pomieszczeniu bez konieczności instalowania dodatkowych punktów świetlnych. W dobrze doświetlonym hangarze mechanikom bardziej komfortowo pracuje się w miejscach takich, jak podwozie czy pod skrzydłami samolotu, oraz łatwiej jest dostrzec wszystkie ciała obce i uchronić samolot przed potencjalnym uszkodzeniem (ang. FOD – Foreign Object Damage).

 

4. Estetyka

Z kolorystyką posadzki wiąże się estetyka hangaru. Nie jest to przecież tylko przestrzeń robocza i zaplecze techniczne – chociaż i takie strefy powinny wyglądać dobrze. O ile z wymienionych w punkcie 3. powodów najczęściej wykonuje się posadzki w jasnych odcieniach szarości, to można również wykorzystać inne kolory do wyodrębnienia ciągów komunikacyjnych lub obszarów nieroboczych. Można zastosować kolorystykę linii lotniczych czy portu lotniczego lub wykonać na posadzce logo.

Hangary lotnicze, zarówno na lotniskach cywilnych, jak i wojskowych, często goszczą delegacje urzędników państwowych czy wojskowych lub inwestorów. Nie wspominając już o gościach rangi głowy państwa. W takich sytuacjach wywarcie dobrego wrażenia z pewnością leży w polu zainteresowania każdego zarządcy lotniska czy właściciela hangaru, a odpowiednio zaprojektowana posadzka jest w stanie znacząco w tym pomóc. Zwłaszcza że w przestrzeniach hangarowych, poza samolotami, posadzka jest najbardziej rzucającym się w oczy elementem.

 

 

5. Łatwość w czyszczeniu

Hangary lotnicze to bardzo często hale o dużej powierzchni, nierzadko rzędu kilkunastu tysięcy metrów kwadratowych. Posadzka zaprojektowana do takiego obiektu powinna być łatwa i szybka w czyszczeniu, a tym samym i tania w utrzymaniu.

 

6. Antyelektrostatyczność

Właściwości antyelektrostatyczne nie są obowiązkowe dla posadzek w hangarach lotniczych. Warto jednak rozważyć wykonanie posadzki chroniącej przed wyładowaniami elektrostatycznymi zaawansowane technologicznie, kosztowne podzespoły elektroniczne będące elementami awioniki czy urządzeń diagnostycznych.

Posadzki żywiczne to technologia, która pozwala zabezpieczyć podłoże betonowe hangarów lotniczych przed typowymi obciążeniami. Charakteryzują się wysoką wytrzymałością mechaniczną – na nacisk, uderzenia i zarysowania oraz odpornością chemiczną, w tym na substancje chemiczne zawarte w paliwach, smarach czy płynach hydraulicznych.

Można wykonać je w dowolnym kolorze, z wykończeniem matowym lub błyszczącym. Dają możliwość wykonania każdego wzoru, kolorystycznego wydzielenia stref i realizacji innych elementów zgodnie z potrzebami i wymogami projektu. Dodatkowo są nienasiąkliwe, bezspoinowe i łatwe w czyszczeniu – mogą być sprzątane metodą ręczną lub maszynową, a dzięki zastosowaniu specjalnych żywic i taśmy miedzianej zyskują właściwości antyelektrostatyczne.

Przy projektowaniu hangarów lotniczych warto porozmawiać na temat doboru specjalistycznych rozwiązań posadzkowych z ekspertami od posadzek żywicznych.

 

Źródło: Flowcrete Polska

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in