Naprawy powierzchniowe polegajÄ… na:
- usunięciu uszkodzonego miejsca przez jego skucie lub wycięcie;
- dokładnym oczyszczeniu powierzchni, a następnie jej zagruntowaniu;
- wbudowaniu materiału naprawczego o pożądanych parametrach, takich jak wytrzymałość, przyczepność i barwa;
- wykończeniu powierzchni.
Może się zdarzyć, że wykonana nawierzchnia nie osiągnęła odpowiedniej szorstkości, co jest wynikiem błędnego wykonania. Aby poprawić błędy, można zastosować: piaskowanie, gridding wodą (natrysk wody przy użyciu wysokiego ciśnienia), rowkowanie.
W przypadku osiadania może dojść do zmiany poziomów pÅ‚yt. Gdy do nich dojdzie, trzeba wykonać podniesienie pÅ‚yt z ich stabilizacjÄ… za pomocÄ… iniekcji cementowej bÄ…dź spienionego poliuretanu. W pierwszym etapie wierci siÄ™ otwory technologiczne, po czym te otwory wypeÅ‚nia siÄ™ zaczynem cementowym lub spienionym poliuretanem. Aby zminimalizować naprężenia, które mogÄ… siÄ™ przyczynić do pÄ™kniÄ™cia pÅ‚yt, iniekcjÄ™ należy wykonać równomiernie. NastÄ™pnie do wypeÅ‚nienia otworów można użyć specjalnych mas bÄ…dź żywic epoksydowych. Dyblowanie pionowe poprawia wspóÅ‚pracÄ™ oraz przenosi obciążenia pÅ‚yt sÄ…siadujÄ…cych. Dyblowanie poziome przywraca odpowiedniÄ… wspóÅ‚pracÄ™ sÄ…siadujÄ…cych pÅ‚yt, a także ogranicza przemieszczanie pionowe pÅ‚yt miÄ™dzy sobÄ…. NastÄ™pnie wykonuje siÄ™ frezowanie pÅ‚yt w celu ich wyrównania w poziomie - nastÄ™puje tu usuniÄ™cie części betonu. Można również wymienić pÅ‚yty, jeżeli wczeÅ›niejsze metody nie przyniosÅ‚y pożądanego efektu. PÅ‚yty można wymienić w caÅ‚oÅ›ci lub w części. Wymiana caÅ‚ych pÅ‚yt skÅ‚ada siÄ™ z nastÄ™pujÄ…cych etapów:
- nacinanie piłą uszkodzonych płyt betonowych razem z dyblami i kotwami od wewnętrznej strony, trzeba jednak zaznaczyć bezpieczną strefę, by nie doszło do uszkodzeń w sąsiednich płytach;
- usuwanie mechanicznie uszkodzonej płyty, skuwając ją, także ręcznie gdy usuwa się pozostały beton w strefie dylatacji;
- usuwanie wypełnienia szczelin dylatacyjnych oraz czyszczenie krawędzi sąsiednich płyt;
- wywiercanie nowych otworów na kotwy i dyble;
- ułożenie warstwy separacyjnej;
- wbudowanie, zagÄ™szczenie oraz wyrównanie mieszanki betonowej;
- wykonanie teksturowania nowej części płyty w celu jej ujednolicenia;
- pielęgnowanie;
- odnowienie dylatacyjnych szczelin z ich wypełnieniem.
PodsumowujÄ…c, możemy powiedzieć, że staÅ‚a kontrola dróg betonowych, poczÄ…wszy od etapu wykonania, pozwoli na utrzymanie ich w naprawdÄ™ dobrym stanie, zapewniajÄ…c bezpieczeÅ„stwo uczestnikom ruchu. CzÄ™sto widać, że drogi o nawierzchni asfaltowej nie speÅ‚niajÄ… już dobrze swojej funkcji, jeżeli chodzi o przejazd tirów w dni o wysokich temperaturach powietrza, gdy dziennie nie przejeżdża po nich jeden tir, lecz tysiÄ…ce. Dlatego też drogi betonowe sÄ… obecnie bardzo pożądane i powinny być budowane. Sama ich naprawa nie jest trudna i nie powinna być tak kosztowna jak wymiana nawierzchni asfaltowej. NajważniejszÄ… rzeczÄ… w utrzymaniu dróg betonowych jest ich staÅ‚a obserwacja i natychmiastowa reakcja, gdy dojdzie do niewielkich uszkodzeÅ„. Pozwoli to na szybkÄ… naprawÄ™ i bÄ™dzie można jej używać przez projektowany okres 30 lat.
inż. Joanna Anna Dolata-Swaczyna
Bibliografia
- W. Jackiewicz-Rek, K. Załęgowski, A. Garbacz, Specyfikacja napraw uszkodzeÅ„ nawierzchni betonowych, Konferencja „Awarie budowlane”, 2015.
- Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych, IBDiM, 2001.
- www.izolacje.com.pl Nawierzchnie betonowe - uszkodzenia i naprawy.